نامه ۳۱ نهج البلاغه نخستین سند آموزشی دینی اسلام است
مشاور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها:
نامه ۳۱ نهج البلاغه نخستین سند آموزشی دینی اسلام است
نامه 31 نهج البلاغه به طور قطع نخستین نامه و سند آموزشی دینی اسلام است و متاسفانه هیچ کس در کشور پیدا نشد که این نامه مبارک را به یک درس برای دانش آموزان و دانشجویان و یا به طور کل سیستم آموزشی کشور تبدیل کند |
حجت الاسلام علیرضا پناهیان مشاور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: در افتتاحیه اردوی ضیافت اندیشه ویژه فعالان فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور که در رواق دارالهدایه بارگاه منور رضوی برگزار شد به این نکته اشاره شد، اگر از ما بپرسند کدام یک از نامهای پروردگار بیشترین تاثیر را بر ما میگذارد، باید به این موضوع اشاره کرد: با وجود اینکه اسامی مختلفی از اسماء الهی در قرآن مشاهده میکنیم که همگی توصیف یگانگی و قدرت او را میکنند ولی یکی از این اسماء بیشترین اثر تربیتی را بر ما دارد و این اسم هیجان لازم معنوی را در ما به غلیان در می آورد.
وی افزود: به طور قطع، نماز ستون خیمه دین است و آثار فراوانی در آن مشاهده میشود و جایگاه اول ذکر را در هر چیز از آن خود کرده است. ما اگر بنا باشد توجه خود را بر یک ذکر در نماز معطوف کنیم آن ذکر چیزی نیست جز ذکر “الله اکبر” چرا که این ذکر مهمترین ذکر در نماز و مهمترین ذکر تربیت کننده انسانها است.
حجت الاسلام پناهیان با بررسی ابعاد و دلایل انسان شناسانه ی الله اکبر در وجود هر انسان خاطرنشان کرد: در وجود هر انسان ویژگی به نام تکبر وجود دارد و میتوان گفت که نمونه خوبی از این تکبر ابلیس است و این موضوع را نباید فراموش کرد که میل بزرگ شدن در وجود هر انسانی وجود دارد حتی کودکان که این موضوع را هم میتوان در انیمیشنهایی که برای آنها تولید میشود مشاهده کرد.
وی با اشاره به اینکه دختران و پسران جوان فقط برای ازدواج با یکدیگر خلق نشدهاند، تصریح کرد: ازدواج قسمتی از زندگی شما جوانان است و البته متاسفانه نگاهی که برخی از مروجین فرهنگی در کشور رواج میدهند این موضوع را گسترش میدهد. البته باید یادآور شوم که امروز چهار درصد طلاق در کشور افزایش یافته است و علت آن هم نشانهای از تصمیم گیریهای غلط است.
حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: نامه ۳۱ نهج البلاغه به طور قطع نخستین نامه و سند آموزشی دینی اسلام است و متاسفانه هیچ کس در کشور پیدا نشد که این نامه مبارک را به یک درس برای دانش آموزان و دانشجویان و یا به طور کل سیستم آموزشی کشور تبدیل کند.
وی اظهار داشت: رنج تکلیفی و تقدیری دو نوع رنج است که روح انسانها را قوام میبخشد وقتی انسان با وجود این دو رنج بزرگ شود روح او هم وسعت می یابد. و خاطرنشان کرد: اگر از راه غلط بزرگ شویم، اگر در راه بزرگ شدن عجله کنیم و اگر ادعای بزرگ شدن کنیم ولی بزرگ نباشیم به طور قطع با تکبر مواجه میشویم، تکبر ام الامراض است؛ چرا که ما ساخته شدیم برای بزرگ شدن و اینکه تکبر مانع رشد ما میشود و نباید فراموش کرد که راه بزرگ شدن تواضع است.
انتهای پیام/